82,6 % MŚP uważa, że cyfryzacja jest (bardzo) ważna - zdecydowana większość! Ale jak dokładnie zamierzasz to zrobić? Jakie kroki należy podjąć, aby zapewnić, że będzie to zrobione dobrze od samego początku? W poprzednim blogu wyjaśniliśmy już, dlaczego dla MŚP tak ważne jest, aby cyfryzacja została przeprowadzona prawidłowo za pierwszym razem. Dziś przedstawiamy Wam kroki, które zdecydowanie należy podjąć.
Krok 1: Od analizy aktualnej sytuacji do stworzenia solidnego generalnego planu informatycznego
W pierwszym kroku określasz, jak bardzo "dojrzała" cyfrowo jest obecnie Twoja organizacja i jakie są możliwości skutecznej zmiany. Jako przedsiębiorca często wiesz, że cyfryzacja jest konieczna; prowadziłeś rozeznanie, czytałeś artykuły i wiesz, że należy podjąć kroki, aby nadal odnosić sukcesy i być w dalszym ciągu ważnym dla Twoich klientów. Dobry początek! Ale zdecydowanie należy zadać sobie następujące pytania:
- Czy jesteś gotowy do transformacji w zakresie IT?
- Jaki jest stan Twojej istniejącej infrastruktury IT?
- Czy możliwa jest dalsza rozbudowa istniejącej infrastruktury informatycznej?
- Jakie są wyzwania? Na przykład, czy dotyczą one poprawy obsługi klienta, czy też trzeba zacząć budować dane?
Dobry zasób jest niezbędny, aby rozpocząć transformację cyfrową i jest to pierwszy krok, który jest niezbędny, aby upewnić się, że od samego początku wszystko idzie dobrze. Na tym etapie dowiesz się, czy istnieją jakieś ograniczenia, które należy usunąć, zanim faktycznie zaczniesz opracowywać nowe produkty i usługi cyfrowe.
Teraz, gdy założyłeś działalność biznesową, określiłeś procesy, plany, marzenia i wizje dla IT, nadszedł czas na generalny plan informatyczny. Tutaj napiszemy, co trzeba zrobić.Generalny plan informatyczny zaczyna się od tego momentu. Aby móc pracować nad tym, jak sprawy powinny wyglądać w przyszłości, ważne jest oczywiście, aby najpierw określić obecną sytuację. Robi się to na dwóch poziomach: architektury biznesowej i architektury IT. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszej białej księdze.
Wspólnie z Tobą malujemy jasny obraz tego, na czym stoi Twoja organizacja, jakie są wyzwania i gdzie może się ona rozwijać w tej fazie. Wraz z jasnym planem działania daje to narzędzia do rozpoczęcia faktycznej cyfryzacji. Nie przejdziemy do kolejnego etapu, dopóki nie zostanie to w pełni zrozumiane.
Przykład. Masz dobrze prosperujący sklep i chcesz go zdigitalizować w sklep internetowy. Obecnie ludzie przychodzą do Twojego sklepu, kupują produkty i płacą. W e-commerce to mniej więcej te same kroki, ale online. Jednakże, w Internecie są inne rzeczy do rozważenia niż wtedy, gdy sprzedajesz produkty tylko fizycznie. Po pierwsze, oczywiście potrzebujesz strony internetowej e-commerce, ale za tym stoi cały system, który kontroluje dostawy, płatności i zarządzanie zapasami. Musisz więc dokładnie przemyśleć, co dokładnie chcesz osiągnąć ze swoim sklepem internetowym, jak zamierzasz go założyć i - co bardzo ważne - czy twoja obecna infrastruktura IT jest gotowa na tę zmianę. Dobre przygotowanie, w tym generalny plan informatyczny, są niezbędne na tym etapie.
Krok 2: Faza design thinking
Aby dokonać cyfryzacji od samego początku, rozpoczniemy od tzw. procesu Design and Discovery po pierwszej fazie, zanim rozpoczniemy rzeczywisty rozwój produktów cyfrowych. Zbyt często klienci przychodzą do nas z pytaniem, które nie zostało sprawdzone. Zazwyczaj tego typu pytania pochodzą z wewnątrz organizacji i w niewielkim stopniu lub wcale nie uwzględnia się potrzeb użytkowników końcowych produktów. Badania, wywiady z klientami, pracownikami i interesariuszami oraz proces walidacji prototypu w tej fazie pozwalają nam określić prawdziwy potencjał rozwiązania cyfrowego. W ten sposób możemy położyć podwaliny pod
transformację/cyfryzację, która stanowi dużą wartość dodaną dla ostatecznego użytkownika wewnętrznego lub zewnętrznego.
Tak więc, proces twórczego rozwoju zaczyna się tutaj. To, jak będzie wyglądał produkt końcowy, zależy od tego, czego chce użytkownik końcowy w połączeniu z Twoimi życzeniami.
Krok 3: Zbudować i zatwierdzić prototyp
Ostatecznym celem fazy Design & Discovery jest uzyskanie zatwierdzonego prototypu, który będzie stanowił podstawę do oszacowania kosztów i techniki w fazie budowy. W tej fazie pokażemy prototyp grupie użytkowników i interesariuszom oraz dokonamy walidacji najbardziej ryzykownych założeń. Testujemy zarówno użyteczność (przyjazność dla użytkownika), jak i celowość. Powinno to pokazać, czy aktualnie opracowany pomysł jest atrakcyjny, łatwy w użyciu i naprawdę stanowi wartość dodaną dla grupy docelowej. Grupa docelowa otrzymuje możliwość kliknięcia w produkt i tym samym otrzymuje konkretne pytania dotyczące jego działania. Ponownie wprowadzamy w życie uwagi i komentarze w celu określenia ostatecznego rozwiązania.
Krok 4: Budowa pożądanego produktu
W poprzednich fazach analizowaliśmy techniczną i finansową wykonalność rozwiązania. Teraz doszliśmy do faktycznej realizacji zatwierdzonego rozwiązania cyfrowego!
Zawsze doradzamy naszym klientom, aby opracowywali produkty zgodnie z metodą SCRUM. Pozwala to Wam jako firmie na elastyczne opracowywanie właściwych produktów ("agile"). SCRUM jest frameworkiem Agile i może być wykorzystywany do tworzenia oprogramowania w efektywny, elastyczny sposób w zespole. Jakie są korzyści z SCRUM?
- Zwiększa efektywność zespołu.
- Jako klient, jesteś ważną częścią tego zespołu.
- Oferuje on optymalny zwrot z inwestycji (ROI).
- Zapewnia możliwość dostarczenia działającego oprogramowania co 2 tygodnie.
- Zapewnia wgląd w postępy projektu.
- Gwarantuje, że budujesz tylko to, czego potrzebujesz.
Jeśli chcesz prawidłowo kształtować swoją transformację od początku, powyższa metoda rozwoju jest niezbędna!
Krok 5: Opracowanie i realizacja wymaganego dalszego rozwoju
Produkt jest gotowy! Ale rozwój nie kończy się na tym. W końcu razem musimy dokładnie przemyśleć hosting, SLA, utrzymanie i dalszy rozwój. Oczywiście uwzględniliśmy to już w pierwszych fazach, ale teraz ważne jest, aby to naprawdę sprecyzować. Wielu przedsiębiorców zapomina o oszacowaniu tego typu kosztów i staje w obliczu nieoczekiwanych niespodzianek. Badania i nasze doświadczenia pokazują, że organizacja powinna zarezerwować na utrzymanie około 15% wartości początkowej opracowanego produktu. W przypadku dalszego rozwoju informatyki, procent, który właściciel firmy musi wziąć pod uwagę, wynosi od 4 do 8% rocznego obrotu. Chętnie udzielimy wskazówek i pomocy w tym zakresie. W ten sposób budujemy zrównoważony produkt, który będzie odpowiadał waszym wyzwaniom, życzeniom grupy docelowej i przewidywanemu budżetowi. Wkrótce opublikujemy również białą księgę poświęconą inwestycjom IT w MŚP.
Tak, niech rozpocznijmy tę cyfrową transformację!
Czy jesteś gotowy do rozpoczęcia cyfrowej transformacji? Chętnie sprawdzimy z Tobą, czy Twoja organizacja jest gotowa do transformacji, a jeśli tak, to jak dokładnie to zrobimy. Za pomocą "szybkiego przeglądu" sprawdzamy, kim jesteś, jaki jest twój cel, co musisz wziąć pod uwagę i jakie wyzwania stoją przed tobą. Przeprowadzamy krótkie wstępne rozeznanie i opowiadamy, jak sobie radzisz podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wynik? Po 30-minutowej rozmowie będziesz wiedział, czy jesteś "gotowy do cyfrowej transformacji". Skontaktuj się z nami, aby umówić się na niewiążące spotkanie.
Więcej wskazówek o przejściu na cyfrową transformację jako MŚP? Możesz być pierwszym, który dowie się o wszystkich aktualizacjach bloga Elastique, zapisując się do naszego newslettera poniżej.