Dane są wszędzie; funkcjonowanie całego społeczeństwa opiera się na danych. Sprawia to, że zarządzanie oparte na danych stanowi istotną część cyfrowej transformacji.
Dane są zbyt często niedoceniane - nawet jeśli mogą mieć istotne znaczenie jako część rozmaitych procesów operacyjnych. W jaki sposób dane mogą pomóc w idealnej transformacji cyfrowej? Pozwólcie, że wyjaśnimy to na kilku przykładach.
Przetrwanie: ścieżka zakupowa klienta
Transformacja oparta na danych może odegrać istotną rolę w zapewnieniu ciągłości działania przedsiębiorstwa. Dane odgrywają ważną rolę w śledzeniu relacji z klientem w trakcie jego ścieżki zakupowej, czyli drogi, którą pokonuje w celu dokonania konwersji. Na przykład, dane umożliwiają wgląd w to, w jaki sposób grupa docelowa dokonuje zakupu, co może stanowić podstawę do (dalszego) rozwoju produktu lub ulepszenia ścieżki klienta. Dzięki pozyskanym danym supermarket może określić, na której półce umieścić konkretną markę lub produkt.
Koncepcję tę można jednak rozwinąć znacznie bardziej. Na przykład, pizzeria posiadająca kilka punktów sprzedaży w mieście będzie dysponować danymi na temat ścieżki zakupowej klientów. W oparciu o dane dotyczące sprzedaży może analizować trendy i uzyskać wgląd w dokładny popyt na swoje produkty. Pozwala to przewidzieć, ile pizz z pieczarkami zostanie zamówionych w danym rejonie, niemal z dokładnością do godziny. Pizzeria może zatem przygotować te pizze z wyprzedzeniem i mieć pewność, że produkty zachowają odpowiednią temperaturę w określonym czasie. Następnie dostawcy rozwożą odpowiednią ilość i rodzaj pizzy po ,,przewidzianych’’ dzielnicach. W ten sposób czas oczekiwania klientów na pizzę z lokalnej pizzerii zostaje znacznie skrócony, na przykład z 45 minut do zaledwie 5 minut. Poprawia to jakość obsługi i gwarantuje licznych powracających klientów, którzy będą dalej polecać pizzerię (marketing szeptany). Koszty inteligentnej pizzerii również ulegają zmniejszeniu, ponieważ już teraz wiadomo, jakie pizze są zamawiane i jakie składniki są w związku z tym potrzebne, można zatem usprawnić proces zakupów i ograniczyć marnotrawstwo. Jest to jeden z przykładów, w jaki sposób dane mogą wpłynąć na rentowność firmy.
Przewidywanie: zarządzanie zasobami w oparciu o dane
Ważną koncepcją w ramach transformacji cyfrowej jest zarządzanie zasobami oparte na danych, gdzie interpretacja danych dotyczących zasobów odgrywa istotną rolę w organizacji. Inteligentne wykorzystanie Internetu Rzeczy pozwala na monitorowanie zasobów, takich jak urządzenia kuchenne lub rozdzielnice, i przewidywanie, kiedy mogą one wymagać wymiany lub konserwacji.
Doskonałym przykładem może być wypożyczalnia rowerów. Rowery są wyposażone w inteligentny system ułatwiający interpretację danych pochodzących z każdego jednośladu. Dzięki temu firma wie, jaki średni dystans mogą pokonać opony przed wymianą lub ile obrotów może wykonać łańcuch, zanim konieczna będzie jego konserwacja. Wszystkie te informacje są pozyskiwane na podstawie danych odczytywanych z rowerów. Ma to tę zaletę, że firma wie, kiedy należy wdrożyć pewne działania; może więc wykorzystać te informacje, odpowiednio się przygotowując. Inne firmy również mogą czerpać korzyści z tej technologii; wizyty mechaników serwisowych mogą być lepiej zaplanowane, można zawczasu przygotować narzędzia i instrukcje, bez potrzeby gromadzenia zbędnych zapasów, co prowadzi do maksymalnej efektywności wykorzystania zasobów. Ogólnie rzecz biorąc, takie podejście oszczędza koszty i poprawia doświadczenia klientów, prowadząc tym samym do pożądanej optymalizacji zysków.
Wzrost: optymalizacja zysku
Wykorzystanie danych (w ramach transformacji cyfrowej) jest niedoceniane, a wiele firm nie wie, jak lub na jakich poziomach najlepiej wdrażać dane, aby osiągnąć swoje cele. Powyższe przykłady pokazują, że zoptymalizowane wykorzystanie i zarządzanie danymi może zapewnić wysoki stopień efektywności, dokładniejszy ogląd sytuacji i wartości predykcyjne, często prowadząc do optymalizacji zysków dla firm. Krótko mówiąc: obniżenie kosztów i poprawa satysfakcji klientów!
Zacznij zarządzać danymi
Chcesz się przyłączyć? W takim razie przygotuj się, załóż wysokiej jakości hurtownię danych, ustaw odpowiednie algorytmy i rozwijaj produkty w oparciu o dane dotyczące ścieżki zakupowej klienta. Zawsze zwracaj uwagę, czy zbierasz dane prawidłowo i w sposób bezpieczny, czy właściwie je interpretujesz i czy prawidłowo przekładasz je na produkty (cyfrowe). Elastique wciąż pomaga organizacjom sprostać tym wyzwaniom, tak samo jak w przeszłości. Chcesz dowiedzieć się jak możemy Ci pomóc?
Odezwij się do nas!
Zamów bezpłatną, niezobowiązującą szybką analizę Twojej działalności.
Gotowy na cyfrową transformację? Elastique to Twój partner w transformacji cyfrowej. Zamów naszą darmową analizę i odkryj, jak możemy wzmocnić Twoją pozycję na rynku dzięki inteligentnym rozwiązaniom i cyfrowym produktom.